Aquesta setmana hem
estat parlant de la política cultural, la qual segons la UNESCO la defineix com
a “Conjunt de practiques socials conscients i deliberades, d’intervencions o
absència d’intervencions que tenen coma
objectiu satisfer certes necessitats culturals mitjançant la utilització
òptima de tots els recursos materials i humans de què disposa una societat en
eixe moment”
A partir de conèixer altres definicions hem estat analitzant
el concepte i el professor ha llançat una pregunta per tal de fer-nos pensar “¿Quin
sentit té la Politica invertisca en cultura?. En un principi no sabia molt bé
com enfocar aquesta pregunta, però una vegada hem fet un repàs per la historia he pogut
compendre i reflexionar el que contestaria jo a aquesta qüestió.
En un principi la
cultura ( segles XVI-XVII) les arts, la
literatura, la opera... només estava enfocada a un determinat públic que era
qui la promovia, la noblesa, la Església
i la Corona, aquesta la gaudia d’una forma passiva, soles eren espectadors. Actualment es promou l’accés i la
participació a les activitats culturals, aquest canvi es deu a que la Política
inverteix en la cultura en diners públics, creant beques per a emprenedors,
beques d’estudi, finança espectacles, crea concursos ,subvenciona a museus per
tal de que tot estiga a l’abast del ciutadà. En un principi aquestes serveis
estan per a tots els ciutadans en les mateixes condicions, per tal que puguen gaudir i enriquir-se culturalment. Antigament només podien disfrutar d’aquests
serveis la classe alta, ademés que el patró o cànon per als artistes o creatius
estava limitat a unes directrius de les Acadèmies. Aquests canons estan plens
de contingut i de valors simbòlics els quals son els absorbeixen la societat. Per
exemple, si en el art plàstic en el Renaixent el canon era línies rectes,
simetria, la part de sentiment i expressió no estava valorada ,ja que buscaven
un ordre, doncs eixos eren els símbols que dominaven en aquell moment. Perquè no
hem d’oblidar que l’art plàstic també es un llenguatge. En el franquisme, s’invertia
en espectacles com els bous, el futbol, i es va incitar a crear un gust
determinat en la societat. No donaven altra opció, ja que els espectacles
tradicionals de cada regió com es per exemple la Muixeranga, els espectacles
dels tornejants, quedaren abolits, utilitzaren la cultura per a dominar a les
masses.
Actualment tenim l’oportunitat de participar
activament en aquestes activitats, inclús podem nosaltres emprendre la
iniciativa de projectes, aquest fet s’anomena
democràcia cultural. Aço proporciona la oportunitat
de una evolució cultural i un desenvolupant humà en tots els individus i no només en un sector
mes elitista.
A classe d’expressió
corporal hem fet una escultura en gestos de que era per a nosaltres la democratització
cultural i la democràcia cultural, ha estat molt interessant.
No hay comentarios:
Publicar un comentario